Yaşam

AB Üniversitesi’nde kadının sanat tarihindeki yeri tartışıldı

AB Üniversitesi’nde kadının sanat tarihindeki yeri tartışıldı

Bu yıl onuncu kez Ege Üniversitesi (AB) tarafından

Uluslararası EgeArt Sanat Günleri Kapsamında “Sanatta Kadın”

AB Eğitim Fakültesi Kültür Salonu’nda “Tarih” konulu söyleşi gerçekleştirildi.

Etkinlikte konuşmacı olarak AB Etnografya Müzesi Müdürü ve

Edebiyat Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Dilek Maktal Canko yer

alınmış. EgeArt Küratörü Doç. Etkinliğe Prof. Dr.

Dizar Ercivan Zencirci,

akademisyen ve öğrenciler katıldı.

Sanat Tarihi kitaplarının büyük çoğunluğu erkek sanatçılar hakkında bilgiler içermektedir.

İçeriğinde şunları bulunduğunu belirten Öğretim Üyesi Dilek Maktal Canko, “Erkekler tarafından

Yazılı tarih kadınları gözden kaçırmış olabilir mi? kendimize soruyoruz.

Günümüzde dikkate değer sayıda kadın sanatçıdan söz edebiliriz. Fakat

galeri koleksiyonlarının, stantların ve müzelerin hâlâ yalnızca küçük bir yüzdesi

kadın sanatçılar hakkında. Kendini sanat dünyasında cinsiyetçilik ve ırkçılıkla karşı karşıya bulur.

Kendini savaşa adamış Gerilla Kızları, ‘kadınlar Met Müzesi’ne girecek’

“Çıplak olması şart mı?” sordular. Kadınlar sanatçı sayılmıyor ama

Müzede görülmeye değer objeler olarak sergilendiklerine dikkat çektiler. Gerilla Kızlar

Bugün soruyu cevaplayacak olsak sanırım hayır cevabını verebiliriz.

Ancak bu hayırseverliğin karşılığını verebilmek için kadın sanatçıların ve teorisyenlerin çalışmaları devam ediyor.

Uzun uğraşlar sonucunda bu başarı elde edildi” dedi.

“Sanat çok güçlü bir araçtır, özellikle de kadınların elinde olduğunda.”

Kadın sanatçıların çalışmalarına değinen Dr. Öğretim Üyesi Maktal

Canko, “Linda Nochlin’in 1971 tarihli kitabı ‘Neden Büyük Kadın Sanatçılar Yok?’

Makalesi hâlâ kadın sanat tarihi çalışmaları açısından bir kilometre taşı niteliğinde. O dönemde sanat

Eleştirmenler arasında büyük tartışmalara neden olan bu yazıda

Nochlin, ‘sanat üretiminin zaman içinde tanımlanan belirli geleneklere sahip olduğunu,

az çok şemalara veya kod sistemlerine dayalı veya bunlardan bağımsız

‘Kendi içinde tutarlı bir form dili gerektirdiğini’ ve bunların uzun vadeli olduğunu belirtiyor.

Bunun çıraklık ve eğitim yoluyla öğrenilebileceğini ekliyor. Nochlin’in makalesinin ardından

Feministler tarihteki kadın sanatçıları araştırma eğilimindedirler ve

Eserlerini inceliyorlar. Biyografilerini yayınlayarak daha görünür olun

Olmalarını sağlarlar. Sanat tarihinde görünür olmayı başaran kadın sanatçılar

Biyografileri yeteneklerini, kararlılıklarını ve tutkularını ortaya koyuyor.

Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentileschi, Dorothea Lange, Hannah Höch,

Frida Kahlo, Bridget Riley, Yayoi Kusama, Marina Abramovic bu sanatçılar arasında yer alıyor.

bunlar sadece birkaçı. Aslında sanat çok güçlü bir araçtır. Özellikle kadınlar

“Elindeyken” dedi.

Söyleşinin sonunda Uluslararası EgeArt Sanat Günleri Küratörü Doç. Dr.

Yazan: Dizar Ercivan Zencirci, Dr. Öğretim Üyesi Dilek Maktal Canko’ya

“Teşekkür Belgesi” takdim edildi.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

domanichaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu